
Kees en Yvonne zijn Bahlmann Mode
De familie Bahlmann uit Duitsland streek eind 19e eeuw in Amsterdam neer. De zaken gingen goed. Verdere verspreiding over Nederland volgde, waaronder Nijmegen, Gorinchem én Dordrecht. Kees vertelt over hoe zijn familie betrokken raakte. “Onze opa was filiaalhouder in Dordrecht. Rond de twintiger jaren bleek er geen opvolging mogelijk binnen de familie Bahlmann. Ze vroegen mijn opa vervolgens of hij de zaken wilde verkopen. Zelf kocht hij het filiaal in Dordrecht en als dank dat hij de verkoop netjes had geregeld, mocht hij ook de naam blijven voeren.”
Eind jaren ’80 kwam Kees, de derde generatie, in beeld. Bahlmann is en was al die tijd gevestigd in het huidige pand. Het illustreert de kernwaarde van het familiebedrijf: vernieuwen en blijven verbeteren. “Het gebouw werd meerdere malen verbouwd en in 2007 sloten we de deuren zelfs voor een jaar vanwege de grootste verbouwing uit de historie. Het vernieuwen en verbeteren zit al generaties in ons. Je moet blijven investeren in je bedrijf. Streven naar mooier, beter en efficiënter”. “De zaak steeds leuker maken”, voegt Yvonne nog toe.
De inkoop doen ze samen, terwijl Kees meer achter de schermen werkt en Yvonne vaak op de winkelvloer te vinden is. De inkoop is een kunst. “We hebben een heel breed klantenpubliek van alle leeftijden en we willen voor iedereen wat vinden. Onze zaak is ook te verdelen in segmenten, niet zozeer in leeftijd. Het is meer een verdeling in gevoel. Daarnaast kleden mensen zich steeds jonger en kun je ze niet makkelijk in een hokje stoppen,” legt Yvonne uit.
Bahlmann heeft ruim 70 merken in huis. Dat is een breed aanbod waarmee de kans dat klanten iets kopen groter is. “We proberen ook een mix te maken tussen merken en het vooral persoonlijk te maken. Dat is ook ons beleid. Persoonlijke benadering en het personeel op nummer 1. Samen ben je één. Mensen kunnen overal kopen, maar ze komen terug voor het gevoel. Een praatje, de gezelligheid en zich welkom voelen. Ons personeel straalt daarin de passie uit en plezier hebben staat ook voorop. Daarom organiseren we ook vaak events en feestjes om wat extra’s te bieden.”
“Wanneer beginnen jullie nou eens met heren, wordt er vaak gevraagd. Wij verwijzen dan graag door naar Alexander Roodfeld, ook een familiebedrijf, waar Kees zijn zoon nu werkt. We kunnen het onderling ook goed met elkaar vinden.”